معرفی تجهیزات ایمنی ساختمان از کپسول آتش نشانی تا جعبه آتش نشانی

به طور کلی شش نوع اصلی کپسول آتش نشانی وجود دارد. کپسول آتش نشانی آب، فوم، CO2، پودر، آب و گاز و مواد شیمیایی. هر یک از انواع مختلف کپسول  آتش نشانی برای کلاس های مختلف آتش مناسب است که در ادامه با آن ها نیز آشنا خواهیم شد.

کپسول آتش نشانی

رنگ کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی مطابق با BS EN3 باید دارای بدنه قرمز رنگ (RAL 3000) و نوار کد رنگی مخصوص باشند که بین 5 تا 10 درصد از سطح مربوط به محتویات خاموش کننده را پوشش دهد. در زیر با معنای رنگ های مختلف کپسول آتش نشانی آشنا می شویم:

کپسول های آتش نشانی آب

کپسول های آتش نشانی آب دارای برچسب قرمز و درجه A هستند. از این نوع کپسول ها جهت خاموش نمودن آتش سوزی های جامد مانند چوب، کاغذ و منسوجات مناسب هستند. در صورت آزمایش دی الکتریکال، امکان استفاده از آن ها در آتش سوزی های الکتریکی وجود دارد. در غیر این صورت استفاده از آن ها ایمن نمی باشد.

کپسول های آتش نشانی فوم

کپسول های آتش نشانی فوم دارای برچسب کرم رنگ هستند و در آتش سوزی های کلاس A و کلاس B بسیار موثر هستند چرا که مانع احتراق مجدد می شود. اگر خاموش کننده های فوم به صورت دی الکتریک آزمایش شده باشند، می توان از آن ها جهت خاموش کردن آتش سوزی هایی با وسایل برقی استفاده کرد.

کپسول های آتش نشانی CO2

کپسول های آتش نشانی CO2 دارای برچسب مشکی رنگ هستند. از آن ها در اصل جهت خاموش نمودن آتش سوزی هایی مایع و قابل اشتعال استفاده شده و دارای درجه آتش کلاس B هستند. از این نوع کپسول ها می توان در آتش سوزی های الکتریکی نیز استفاده کرد چرا که گاز CO2 رسانا نبوده و هیچ گونه پسماند مضری از خود باقی نمی گذارد.

کپسول های آتش نشانی پودری

کپسول های آتش نشانی پودری ABC دارای برچسب آبی رنگ هستند. از این کپسول های همه کاره می توان در آتش سوزی های کلاس A، کلاس B، کلاس C و برق استفاده کرد. کپسول های آتش نشانی پودری در طیف وسیعی از اندازه های 1 تا 9 کیلوگرم موجود هستند و برای استفاده در محیط های حاوی خطرات آتش سوزی بسیار مناسب اند.  با این حال، هنگام استفاده از خاموش کننده های پودری در داخل خانه، خطر استنشاق وجود دارد. بنابر این استفاده از کپسول های آتش نشانی پودری در اتاق های کوچک، منازل و ادارات توصیه نمی شود.

کپسول های آتش نشانی آب و گاز

کپسول های آتش نشانی آب و گاز دارای برچسب سفید هستند و در کلاس A، B، C و تجهیزات الکتریکی در حال سوختن بسیار موثر اند. این کپسول ها دارای طراحی منحصر به‌ فردی بوده و سبب کاهش محتوای اکسیژن می شوند. این نوع کپسول جهت خاموش نمودن حریق های الکتریکی مناسب می باشند.

 کپسول های آتش نشانی مواد شیمیایی

کپسول های آتش نشانی مواد شیمیایی دارای یک برچسب زرد هستند و به طور خاص جهت استفاده در آتش سوزی های حاوی مواد پخت و پز قابل احتراق مانند روغن و چربی طراحی شده اند. این نوع کپسول ها دارای رتبه بندی کلاس F و نازل مخصوص اعمال کننده لنس هستند. آن ها معمولاً دارای درجه بندی A اضافی هستند و معمولاً برای استفاده در آتش سوزی های کلاس B (بنزین، گازوئیل، رنگ، پارافین و غیره) طراحی نشده اند.

کلاس های آتش نشانی

سیستم طبقه بندی حریق به گونه ای طراحی شده است که آتش سوزی ها را بر اساس نوع سوخت به گروه های مختلف دسته بندی می کند. هر یک از کلاس های آتش با یک حرف الفبا و یک نماد خاص نشان داده می شود. این به کاربران کمک می کند تا در صورت بروز آتش سوزی، کپسول آتش نشانی مناسب را انتخاب کنند.
آتش سوزی کلاس A
آتش سوزی شامل مواد قابل احتراق جامد مانند چوب، منسوجات، کاه، کاغذ، زغال سنگ و …
آتش سوزی کلاس B
آتش سوزی ناشی از احتراق مایعات یا موادی که مایع می شوند مانند بنزین، روغن ها، چربی ها، رنگ ها، قطران، اتر، الکل، استئارین و پارافین و …
آتش سوزی کلاس C
آتش سوزی ناشی از احتراق گازهایی مانند متان، پروپان، هیدروژن، استیلن، گاز طبیعی و گاز شهری
آتش سوزی کلاس D
آتش سوزی فلزات قابل احتراق مانند منیزیم، آلومینیوم، لیتیوم، سدیم، پتاسیم و آلیاژهای آن ها
آتش ‌سوزی کلاس F
آتش سوزی شامل روغن های پخت و پز

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی از جمله ابراز های موثر در جهت کاهش خطرات آتش سوزی است. در صورتی که بتوان در سریع ترین زمان مانع اوج گیری حریق شد، میزان خطرات مالی و جانی به شدت کاهش می یابد. جعبه آتش نشانی یا همان فایر باکس به یک وسیله غیر اتوماتیک گفته می شود که با استفاده از دخیره آب موجود در آن، می توان حریق را خاموش نمود. جعبه های آتش نشانی در غالب محیط های اداری، محیط های کاری، مراکز تجاری، سوله ها و …  وجود دارد. این جعبه حاوی ابزار هایی چون شلنگ، قرقره، شیر فلکه، نازل و … بوده و در زمان ایجاد آتش سوزی می توان با کمک از آن ها مانع شدت آتش سوزی شد.

جعبه آتش نشانی تک کابین

برای نگهداری مواردی چون قرقره، شلنگ، شیر فلکه، نازل و سایر اتصالات همچون پاشنده آب، کوپلینگ اتصال شیلنگ نازل و … از جعبه آتش نشانی تک کابین استفاده می شود.

جعبه آتش نشانی دو کابین

جعبه های آتش نشانی دو کابین همان طور که از نامشان پیدا است دارای دو محفظه و در می باشند. مصرف کنندگان می توانند از یکی از محفظه ها جهت نگهداری وسایل و از دیگر جهت قرار دادن کپسول های آتش نشانی استفاده نمایند.
جعبه آتش نشانی دو کابین افقی یا دو قلو
با استفاده از جعبه آتش نشانی دو کابین افقی و یا دو قلو امکان نگهداری شلنگ های پهن برزنتی، کپسول های آتش نشانی، تجهیزات سیستم خشک و همین طور هوزریل های آتش نشانی وجود دارد.
جعبه آتش نشانی سه کابین سه قلو
با استفاده از جعبه آتش نشانی سه کابین سه قلو همچون جعبه آتش نشانی دو کابین دو قلو، امکان نگهداری شلنگ های پهن برزنتی، کپسول های آتش نشانی، تجهیزات سیستم خشک و همین طور هوزریل های آتش نشانی وجود دارد. این جعبه نسبت به جعبه های دو قلو دارای میزان فضای بیشتری می باشد.
جعبه نگهداری کپسول آتش نشانی
جهت نگهداری از کپسول های آتش نشانی و جلوگیری از احتمال سرقت و آسیب رسیدن به آن ها تحت شرایط آب و هوایی، از جعبه های نگهداری کپسول آتش نشانی استفاده می شود.
جعبه ایستاده دو طبقه ( دو کابین عمودی )
امکان قرار دادن اتصالات در فضای بالای جعبه شیلنگ آتش نشانی در جعبه های ایستاده دو طبقه وجود دارد. همچنین در قسمت پایینی این جعبه می توان دو تا سه عدد کپسول آتش نشانی از نوع پودر، گاز و یا CO2 را جهت جلوگیری از آسیب دیدگی و سرقت قرار داد.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده