خلاصه زندگینامه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی

زندگینامه نیما یوشیج

علی اسفندیاری که به نام، نیما یوشیج، راهی نو را در شعر فارسی آغاز کرد، متولد روستایی کوچک به نام یوش از توابع نور مازندران می باشد. او که در 21 آبان ماه 1276 چشم به جهان گشود، توانست در سال 1301 با سرودن شعر افسانه، تحولی در شعر فارسی به وجود آورد و برای همیشه پدر شعر نو فارسی لقب گیرد. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با آغاز شعر نو فارسی و زندگینامه کامل نیما یوشیج بیشتر آشنا شوید.

دوران کودکی

پدر نیما، ابراهیم خان اعظام السلطنه، نام داشت و در روستای یوش به شغل کشاورزی و گله داری مشغول بود. می توان گفت پدر نیما اولین معلم وی به حساب می آمد؛ چرا که در کودکی به فرزندش سوارکاری، تیراندازی و روش زندگی روستایی را آموخت اما پس از مدتی نیما شاگرد آخوند روستا شد تا خواندن و نوشتن را بیاموزد که آن روحانی پیش از آمدن نیما به تهران بدترین خاطرات کودکی او را رقم زد.

از کارمندی تا شعر نو

نیما یوشیج درسن 12 سالگی وارد تهران و مدرسه کاتولیک سن لویی شد. وی در آن مدرسه به تشویق معلم خود، نظام وفا، به دنیای شاعری قدم گذاشت و اولین شعرش را به نظام وفا تقدیم کرد. پس از اتمام تحصیلات و در سن 23 سالگی نیما یوشیج اشعار خود را به طور رسمی منتشر می کرد و اولین شعرش را در آن سن، با نام قصه رنگ پریده و هزینه شخصی خود به چاپ رساند اما پس از یکسال، وی با سرودن شعر افسانه ، انقلابی در ساختار شعر مستحکم ادبیات فارسی به پا کرد تا با تولد شعر نو ادب پارسی را دگرکون سازد.

عشق در زندگی نیما یوشیج

اختلافات مذهبی در بحبوجه جوانی نیما، سبب ناکامی وی هنگام رسیدن به عشق گردید و پس از شکستی تلخ، بار دیگر دلباخته دختری روستایی به نام صفورا شد که به دلیل عدم تمایل صفورا به زندگی در شهر این عشق هم برای نیما سرانجامی نداشت. پس از این ناکامی ها نیما در سال 1305 با عالیه جهانگیری ازدواج کرد تا عشقی پایدار را تا آخر عمر تجربه کند.

وی پس از ازدواج با عالیه جهانگیری به دلیل شرایط کاری همسر خود ناچار شد به شهر رشت نقل مکان کرد و از آن پس این شهر مامنی برای زندگی مشترک این زوج باشد. نیما یوشیج و همسرش پس از گذشت 16 سال از زندگی مشترکشان صاحب پسری به نام «شراگیم» شدند.

فعالیت های سیاسی نیما

زندگینامه نیما یوشیج

نیما یوشیج در سن نوجوانی به سر می برد که تحولات سیاسی و اجتماعی همانند انقلاب مشروطه آغاز شدند. از این رو وی در مواجهه با این تحولات واکنش نشان می داد و در ابتدا قصد داشت همراه با میرزا کوچک خان جنگلی به میدان جنگ برود اما از این تصمیم منصرف شد و اعتراضش را تنها به واسطه قلم خویش نشان می داد.

با توجه به اینکه برادر نیما «لادبن» تفکر شدید انقلابی داشت، نیما نیز تحت تاثیر وی قرار می گرفت و در برابر بی عدالتی های جامعه آن زمان سکوت نمی کرد. همچنین او با سرودن اشعاری نظیر «سرباز فولادین» حمایتش را از طبقات محروم جامعه نشان می داد.

محتوا شعر نیمایی

همانطور که گفته شد نیما یوشیج هرگز نمی توانست از مسائل فرهنگی و سیاسی جامعه آن زمان فاصله بگیرد. از این رو آنچه در اشعار نیمایی به چشم می خورد توجه ویژه ای است که شاعر به مسائل اجتماعی زمانه خود دارد در وجه دیگر اشعار نیمایی می بینیم که شاعر برای سرودن اشعار خویش نماد های طبیعی و تجربیات شخصی را در اشعارش دخیل می کند که همین مورد بر زیبایی شعر می افزاید.

آثار نیما یوشیج

نیما هنر خویش را در سرودن شعر نو به کار گرفت و با نوشتن چندین کتاب این اشعار را جاودانه کرد که تعدادی از این کتاب ها و اشعار عبارتند از: هفت کتاب، دنیا خانه من است، مرقد آقا، قصه رنگ پریده، منظومه نیما، خانواده سرباز، ای شب، افسانه، مانلی، افسانه و رباعیات، شعر من، آهو و پرنده ها، اشعار طبری، آب در خوابگه مورچگان، روجا، شهر شب و شهر صبح، ماخ اولا، ناقوس و قلم انداز.

درگذشت پدر شعر نو

زندگینامه نیما یوشیجنیما یوشیج علاقه فراوانی به زادگاه خود شهر یوش داشت و باقی عمرش را در آن جا سپری کرد اما در مقابل سرمای شدید یوش تاب نیاورد و به بیماری ذات الریه مبتلا شد، با اینکه پس از ابتلا به این بیماری نیما را به تهران منتقل کردند اما معالجات در تهران هم چندان اثر بخش واقع نشد و در 13 دی ماه سال 1338 پدر شعر نو دار فانی را وداع گفت.

ابتدا پیکر نیما یوشیج در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد اما بنا به وصیتش وی را به خانه پدری در شهر یوش منتقل کردند و بار دیگر در آنجا به خاک سپردند.

در انتها

نیما یوشیج در راه آغاز شعر نو سختی های بسیاری را متحمل شد؛ چرا که در ابتدای راه با توجه به ساختار های عمیق ادب فارسی که میراث ادبیات غنی و سنتی ایران می باشد، افراد کمی از شعر او استقبال کردند اما نیما یوشیج با تداوم نشر آثار خود توانست شعر نو فارسی را همانند شعر کلاسیک به تایید عموم مردم و متخصصان شعر و ادب فارسی برساند و همانطور که در این مقاله خواندیم وی سختی های بسیاری را در این مسیر متحمل شده است.

/ پایان رپورتاژ آگهی

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده