اختلال یادگیری در کودکان و درمان اختلال خواندن، اختلال ریاضی، اختلال نوشتن

اختلال یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری اصطلاحی گسترده برای طیف وسیعی از مشکلات یادگیری است. اختلال یادگیری ارتباطی با هوش کودک ندارد. کودکان مبتلا به اختلال یادگیری تنبل یا خنگ نیستند. کودکان دارای اختلال یادگیری به اندازه دیگر کودکان باهوش هستند؛ تنها تفاوتی که وجود دارد این است که سیم کشی مغز آن ها متفاوت است. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط آن ها تاثیر گذار است.

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری هوش نرمال یا بالاتر از متوسط دارند اما با یادگیری بعضی موارد مشکل دارند. به دلیل این که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در انجام دادن برخی تکالیف با مشکل مواجه می شوند، غالبا عصبانی یا افسرده به نظر می رسند. اگر کودک شما از هوش خوبی برخوردار است و درباره همه چیز کنجکاو به نظر می رسد ولی دچار مشکل در خواندن، نوشتن، دروسی مثل ریاضی و… دارد، احتمال دارد که به اختلال یادگیری دچار شده باشد.

اما نگران نباشید چرا که با مراجعه به کلینیک تخصصی کاردرمانی و گفتاردرمانی اختلال یادگیری دکتر صابر و انجام ارزیابی و تشخیص اختلال یادگیری توسط دکتر متخصص می توانید اختلال فرزند خود را به سرعت و به موقع درمان کنید.
جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

علائم اختلالات یادگیری

خواندن، نوشتن، مهارت در ریاضی و… برای بسیاری از کودکان ممکن است دشوار باشد اما این به آن معنا نیست که همگی به اختلال یادگیری دچار هستند. علائم و نشانه های اختلال یادگیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به مرور زمان برطرف نمی شود. علائم و نشانه های شایع اختلال یادگیری در کودکان عبارت اند از:
-مشکل در خواندن
-مشکل در نوشتن
-مشکل ریاضی
-مشکل در پیروی از دستور ها
-مشکل در تمرکز و توجه
-مشکل در گفتن زمان
-به سختی گوش دادن
-حواس پرتی
-مشکل در درک مفاهیم

انواع اختلال یادگیری

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در دانستن آن چه که می خواهند انجام دهند یا بگویند یا بنویسند، مشکلی ندارند اما نمی توانند مسیر درست و راحتی برای آن پیدا کنند. اختلالات یادگیری در کودکان به چندین دسته طبقه بندی می شوند:
-اختلال خواندن
-اختلال ریاضی
-اختلال نوشتن
-اختلال هماهنگی رشدی
-اختلال پردازش شنوایی
-اختلال پردازش زبانی
-اختلال پردازش بینایی
برای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری این عادی است که در انجام دادن تکالیف یا پیروی از دستور ها با مشکل مواجه شود. این کودکان هم چنین احتمال دارد که از نظر فیزیکی نیز دچار مشکل شوند هم چون مستعد بودن برای زمین خوردن.

تشخیص اختلال یادگیری

اختلال یادگیری به طور معمول زمانی که به مدرسه می رود، تشخیص داده می شود. متخصصین برای تشخیص اختلال یادگیری کودکان از فرایند های گوناگونی استفاده می کنند از جمله آزمایشات گوناگون یا پرسش نامه ها. تشخیص اختلال یادگیری به طور معمول توسط چندین متخصص به صورت تیمی انجام می شود که افرادی از جمله گفتاردرمانگر، کاردرمانگر، روان شناس، متخصص آموزش کودک و… در این تیم حضور موثر دارند. دکتر مهدی صابر در کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی غرب تهران با تیمی مجرب و حرفه ای در زمینه درمان اختلال یادگیری در کودکان به شما عزیزان کمک بسیاری می کند.
اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول
اگر کودک شما در سن رفتن به کلاس اول می باشد ممکن است با گذشت مدت زمانی از تحصیل متوجه شوید که دچار یک سری اختلالات در یادگیری می باشد. واضح است در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع اختلال یادگیری در کودک، این اختلال تا سال ها ادامه پیدا کرده و در زندگی، تحصیل و روابط اجتماعی کودک در آینده تاثیر گذار باشد.

درمان اختلال خواندن

درمان اختلال خواندن

یکی از راه های درمانی اختلال خواندن در نوجوانان این است که با نوک زبان دندان ها را در داخل و خارج بشماریم. یکی دیگر از راه های درمان اختلال خواندن این است که پیش از خواندن متن یک بار آن را برای خودمان بخوانیم. هم چنین می توانیم برای خودمان فلش کارت هایی درست کنیم که بر روی آن لغات نوشته شده باشد و آن ها را بخوانیم. علاوه بر این باد کردن بادکنک، بازی زو و فوت کردن شمع هم به ما کمک می کند.

درمان اختلال ریاضی

طبیعی است که همه کودکان بازی را بیشتر از درس خواندن دوست دارند مخصوصا اگر درک مفاهیم و درس خواندن برایشان دشوار باشد. اگر بتوان آموزش های اولیه و ساده را با روش های بازی برای کودکان قابل فهم ساخت، هم روش آموزشی سریع می شود و هم کودک اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند. در آموزش به کودکان باید ابتدا مفاهیم پایه را در ذهن جا بیندازید. بنابراین باید کودکان بیش از این که فقط یک تکرار کننده باشند، فرصت درک و فهم رابطه های ریاضی را پیدا کنند.
طرح مسائل آسان کمک می کند علاوه بر این که توجه کودک جلب شود، به آسانی به مفهوم جمع و تفریق پی ببرد. در صورتی که معلمان از متد های آموزشی که در آن دانش آموزان فعال باشند، استفاده کنند، به مطلوب ترین نتیجه می رسند. از جمله ملزومات آموزش ریاضی توجه به یادگیری مفاهیم پایه است تا کودک به قدرت استدلالی صحیحی دست پیدا کند.

درمان اختلال نوشتن

میان درمان های گوناگون اختلال یادگیری در نوشتن، کاردرمانی از بهترین روش های درمانی در اختلال نوشتن است. از جمله روش های درمانی:
-کار با خاک رس
-انجام پازل و اتصال نقاط
-رسم خطوط دارای پیچ و خم
-نگه داشتن مداد به شکل جدید برای آسانی در نوشتن

اختلال نوشتن

مرکز اختلال یادگیری

اختلال یادگیری که تحت عنوان ناتوانی های یادگیری نیز نامیده می شود، یک اصلاح کلی برای یک سری از مشکلات یادگیری می باشد. علائم اختلال یادگیری عبارت اند از وجود یک یا چند مشکل در خواندن، نوشتن، مهارت حل مسائل ریاضی، صحبت کردن، املا و انشا، هجی کردن و… .عوامل ژنتیکی، اختلالات مادرزادی، مشکلات عصبی، نواقص طبی، عوامل محیطی و… ممکن است در ایجاد اختلال یادگیری در کودکان نقش دارند.

مرکز اختلال یادگیری دکتر صابر واقع در غرب و شرق تهران با در اختیار داشتن امکانات تخصصی درمانی در زمینه تشخیص اختلال یادگیری در کودکان همچون اتاق تاریک، سنسوری روم، کاردرمانی، گفتاردرمانی، کاردرمانی ذهنی و اتاق شنیداری به درمان کودکان مبتلا به این اختلال می پردازد.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت پرشین استار مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده