انشا درباره چهارشنبه سوری و آداب و رسوم چهارشنبه سوری برای کودکان و نوجوانان

انشاهای جالب درباره چهارشنبه سوری و آداب و رسوم ایرانیان در چهارشنبه سوری برای کلاس پنجم تا هفتم

انشا درباره چهارشنبه سوری و آداب و رسوم چهارشنبه سوری
انشا درباره چهارشنبه سوری

انشای کودکانه در مورد چهارشنبه سوری

زردی من از تو، سرخی تو از من، زردی من از تو، سرخی تو از من …

شب چهارشنبه سوری بالاخره از راه رسید و خاله ام در حالی که از روی آتش می پرید این کلمات را با خودش تکرار می کرد و می خندید اما ناگهان صدای انفجار بلندی آمد و خاله ام جیغ کشید طوری که نزدیک بود یک پایش را داخل آتش بگذارد.

خاله ام آن قدر عصبانی شده بود که دیگر شعر نخواند و پدرم به ما گفت باید به خانه برویم چون جنگ خطرناکی کم کم دارد شروع می شود. با احتیاط از گوشه و کنار کوچه خودمان را به خانه رساندیم.

تا آن موقع صدای انفجارها آن قدر بلند شده بود که من واقعا وحشت کرده بودم.

در خانه دور هم نشستیم و پدر برای ما از گذشته ها گفت. او تعریف کرد که قدیم ها همراه دوست هایش صبح روز چهارشنبه سوری دنبال جمع کردن هیزم می رفتند و بعد از ظهرها هیزم های زیادی که جمع کرده بودند را تقسیم می کردند و از سر کوچه تا آخر کوچه هر چند قدم تعدادی از آن ها را روی هم می گذاشتند.

آن ها یک مقدار نفت و یک کبریت هم آماده می کردند و منتظر شب می شدند، بعد یکی یکی همه آن ها را آتش می زدند. همسایه ها بیرون می آمدند و از روی آتش ها می پریدند و به همه کلی خوش می گذشت.

بعد از این که آتش ها خاموش می شدند همه به خانه های خود می رفتند و دور هم آجیل و تخمه و تنقلات می خوردند، گل می گفتند و گل می شنیدند.

شب های چهارشنبه سوری موقع قاشق زنی هم بود، پدرم و دوستانش صورت های خود را با شال می پوشاندند و با یک روسری و قاشق به در خانه های همسایه ها می رفتند، روسری را داخل حیاط پرت می کردند و قاشق ها را به هم می زدند.

صاحب خانه هم مقداری خوراکی، پول، تنقلات و چیزهای دیگر داخل روسری می گذاشت و بیرون در می گذاشت.

پدرم می گوید قاشق زنی لذت خیلی زیادی داشت و بهترین قسمت چهارشنبه سوری همان لحظه ای بود که مشتاقانه روسری را باز می کردند تا ببینند چه چیزی داخلش است.

کاش چهارشنبه سوری های ما هم مثل قدیم بود، قاشق زنی می کردیم و با خیال راحت و بدون ترس از روی آتش می پریدیم.

انشا در مورد آداب و رسوم چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری از سنت های دیرینه و باستانی ایرانیان است و جزو فرهنگ کشور ما ایران محسوب می شود.

چهارشنبه سوری به آخرین شب چهارشنبه سال گفته می شود، یکی از سنت های مهم این شب پریدن از روی آتش است، مردم با این نیت که با شروع سال جدید تمام بیماری ها و زردی ها از تن آن ها خارج شود و سرخی و زیبایی آتش به وجودشان وارد شود از روی آتش می پریدند و این شب را جشن می گرفتند.

آن ها در این شب خاص دور هم جمع می شدند و به شادی و سرور می پرداختند و با احساسی خوب به استقبال سال جدید می رفتند.

در برخی نواحی ایران مرسوم بوده شب چهارشنبه سوری یک کوزه از پشت بام به داخل حیاط خانه می انداختند و می شکستند زیرا مردم معتقد بودند با شکستن این کوزه که تمام سال در خانه بوده تمام بلاهایی که در طول سال گریبان گیرشان بوده از بین می رود و با کوزه جدید سال جدید با اتفاقات خوب و شاد از راه خواهد رسید.

یکی دیگر از رسوم جالب چهارشنبه سوری می توان به قاشق زنی اشاره کرد. رسم قاشق زنی به این معنا بود که شادی های مان را با هم تقسیم کنیم، از آن چه داریم به دیگران ببخشیم و به هم کمک کنیم بدون آن که سعی در شناخت نیازمند داشته باشیم.

این سنت با گذشت زمان حالت طنز و شوخی به خودش گرفت و امروزه هم با زیاد شدن خانه های آپارتمانی و شهر نشینی تقریبا در بیشتر مناطق از بین رفته است.

اما رسم آتش روشن کردن از دیرباز تاکنون وجود داشته اگرچه در سال های اخیر این رسم به آتش کشیدن تبدیل شده و استفاده از انواع بمب های دست ساز و سر و صداهای وحشتناک جای سنت های ساده و بی خطر را گرفته است.

به طوری که هر ساله نوجوانان بی گناه زیادی تنها برای چند لحظه هیجان جان خودشان را از دست می دهند و بسیاری نیز مجروح شده و یکی از اعضای بدن خود را از دست می دهند. کاش می شد به جای این همه هیاهو و رفتارهای خطرناک سنت های قدیم را دوباره زنده کرد.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده