انشا در مورد منظومه شمسی (کلاس چهارم و پنجم)

انشا زیبا و خواندنی در مورد منظومه شمسی و ستارگان برای کودکان، نوجوانان و دانش آموزان پایه چهارم تا دوازدهم

انشا در مورد منظومه شمسی کلاس چهارم
انشا در مورد منظومه شمسی کلاس چهارم

منظومه شمسی منظومه ای است که خورشید و سیارات دیگری که در پیرامون آن در مدارهایی مستقیم و غیر مستقیم به دور آن می چرخند تشکیل شده است.

منظومه شمسی از دو گروه تشکیل شده است، منظومه شمسی درونی و منظومه شمسی بیرونی، سیارات درونی منظومه شمسی سیارات عطارد، زهره، مریخ و زمین هستند که این سیارات در مدار درونی منظومه شمسی و مداری نزدیک به خورشید به دور آن می چرخند.

سیارات بیرونی منظمه شمسی هم عبارتند از سیارات؛ زحل، مشتری، نپتون و پلتون، این سیارات به دلیل اینکه از خورشید دور تر هستند به آن ها سیارات بیرونی می گویند.

سیارات درونی بیشتر از سنگ ساخته شده اند و نسبت به سیارات بیرونی کوچک تر هستند و سطوحی سنگی و جامد دارند اما سیارات بیرونی فقط از سنگ و جامد تشکیل نشده اند و  گاز های مختلف دیگری هم در ساختار آن ها مشاهده می شود.

سیارات بیرونی به دلیل اینکه بیشتر از گاز تشکیل شده اند چگالی کمی هم دارند و بزرگ هستند، به سرعت می چرخند و ماه های زیادی در پیرامون خود دارند، اطلاعات بیشتری از سیارات بیرونی در اختیار نیست به دلیل اینکه آن ها خیلی دور تر از سیارات درونی هستند و هنوز دانشمندان نتوانسته اند تحقیقات بیشتری بر روی آن ها به عمل بیاورند.

در منظومه شمسی تمام اتفاقات حول ستاره خورشید می گردد و خورشید در راس منظومه شمسی قرار دارد، خورشیدیک غول گازی بسیار بزرگ و داغ است که از خود نور و گرما می بخشد.

هشت سیاره به دور خورشید در حال گردش هستند که نزدیک ترین سیاره به آن عطارد است و دور ترین سیاره از آن نپتون است، بزرگ ترین سیاره منظمه شمسی مشتری است و کوچک ترین سیاره این منظومه عطارد است.

و اما سیاره ای که ما انسان ها بر روی آن زندگی می کنیم و یکی از سیارات منظومه شمسی است زمین، زمین تنها سیاره ای است که موجودات زنده بر روی آن زندگی می کنند.

با چرخش خورشید زمین هم می چرخد و یک روز کامل زمان می برد تا این چرخش کامل شود و 365 روز طول می کشد تا زمین به طور کامل  یک مدار به دور خورشید را کامل کند که برای ما یک سال طول می کشد.

همه چیز در منظومه شمسی به دور خورشید نمی گردد و در منظومه شمسی ماه هم به دور زمین می چرخد، زمین به دور خورشید بر روی یک  حلقه حرکت می کند  که شبیه به بیضی است و به آن مدار زمین می گویند.

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده