معنی و داستان کوتاه ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

در ادامه این مطلب با معنی، مفهوم و ریشه ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم، بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛

ریشه ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم
ریشه ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

ضرب المثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» کنایه از توانایی ها و نعمت هایی است که شخص با وجود داشتن آن ها در جای دیگری به دنبال این توانایی ها و نعمت ها می گردد.

گاهی اتفاقاتی باعث می شود ما متوجه توانایی ها و داشته هایی در زندگی خود شویم که تا قبل از آن اتفاق، قدر آن ها را نمی دانستیم در این مواقع از ضرب المثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» استفاده می کنیم.

بعضی مواقع برای حل مشکلات پیش آمده به دنبال راه حل های پیچیده و سخت هستیم اما در پایان می بینیم مشکل ما با یک راه حل ساده ای که همیشه جلوی چشممان بود اما توجهی به آن نداشتیم برطرف می شود.

سعدی می فرماید:

عمرها در پی مقصود به جان گردیدیم
دوست در خانه و ما گرد جهان گردیدیم

خود سراپرده قدرش ز مکان بیرون بود
آن که ما در طلبش جمله مکان گردیدیم.

حافظ نیز شعری دارد که دو بیت آن همین مفهوم را تداعی می کند:

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد
وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است
طلب از گمشدگان لب دریا می کرد (حافظ)

انسان ها همواره در طول زندگی خود در جستجوی چیزهایی مانند خوشبختی، شادی و حتی خداوند بوده اند و حتی برخی از آن ها تمام عمر خود را صرف این جستجو کرده اند اما در پایان به این نتیجه رسیده اند که همه ی این ها در درون خود انسان است.

در واقع خوشبختی و شادی را انسان باید در وجود خود پیدا کند نه در دنیای بیرون و همچنین خداوندی که در تمام لحظه های انسان احساس می شود و خود می گوید که از رگ گردن به آدمی نزدیک تر است را نباید جای دیگری جستجو کرد.

معادل ضرب المثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» در زبان انگلیسی:
Seeking water in the sea

در ادامه بخوانید : ضرب المثل با ماه نشینی ماه شوی، با دیگ نشینی سیاه شوی

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده