معنی و داستان کوتاه ضرب المثل از این گوش می گیرد و از آن گوش در می کند

در ادامه این مطلب با معنی، مفهوم و ریشه ضرب المثل از این گوش می گیرد و از آن گوش در می کند، بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛

ریشه ضرب المثل از این گوش می گیرد و از آن گوش در می کند
ریشه ضرب المثل از این گوش می گیرد و از آن گوش در می کند

ضرب المثل «از این گوش می گیرد و از آن گوش در می کند» درباره ی افرادی به کار می رود که بدون توجه به پند و نصیحت دیگران روی تصمیم های غلط خود پافشاری می کنند و همواره کاری که دلشان می خواهد را انجام می دهند.

همچنین از این ضرب المثل برای افرادی که نسبت به عقیده و نظر دیگران بی تفاوت هستند و با این که آن ها را می شنوند اما در عمل این عقاید تاثیری در عملکرد این افراد ندارد نیز استفاده می شود.

گاهی پیروی از این ضرب المثل می تواند تاثیر منفی در زندگی انسان بگذارد مانند زمانی که به جای استفاده از تجربیات و پند و نصیحت دیگران خود را داناتر فرض کرده و کار اشتباهی را انجام می دهیم و بعد دچار ضرر و پشیمانی می شویم.

اما در مواردی مانند اهمیت ندادن به دخالت ها و حرف های بیهوده ی دیگران که در پی ضربه زدن به ما هستند پیروی از این ضرب المثل می تواند به سود ما باشد.

ریشه و داستان ضرب المثل از این گوش می گیرد و از آن گوش در می کند

عالمی در شهری زندگی می کرد که خود را عاقل تر از دیگر علما می دانست و همین رفتار او باعث شده بود در میان علمای دیگر به خودپسندی معروف باشد و به پند و نصیحت کسی گوش نکند.

روزی علما و دانشمندان آن شهر دور هم جمع شدند تا این صفت ناپسند را از این فرد دور کنند و هر صبح یکی از آن ها به در خانه ی عالم بی عمل رفت و نصیحتی را به او یادآوری کرد.

بعد از آن هر حکیم و عالمی که آن فرد را در جایی می دید پندی به او می داد و او را از خودخواهی و خودپسندی منع می کرد آن فرد هم در آن موقعیت نصیحت ها را می پذیرفت اما در عمل باز آن طور که خودش می خواست رفتار می کرد.

مدتی گذشت و علما از تغییر رفتار آن عالم خودپسند نا امید شدند و درباره ی او گفتند که : «از این گوش می گیرد و از آن گوش در می کند»

در ادامه بخوانید : ضرب المثل آب ریخته جمع شدنی نیست

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده