معنی و داستان کوتاه ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار

در ادامه این مطلب با معنی، مفهوم و ریشه ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار، بیشتر آشنا خواهید شد. با پرشین استار همراه باشید؛

ریشه ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار
ریشه ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار

ضرب المثل «خفته را خفته کی کند بیدار» برگرفته از این بیت سنایی می باشد که می گوید : «عالمت غافلست و تو غافل / خفته را خفته کی کند بیدار» یعنی شخصی که جاهل و نادان است نمی تواند آگاهی بخش دیگران باشد و تنها شخصی می تواند در آگاهی و هوشیاری دیگران نقش مثبتی داشته باشد که خود هوشیار، آگاه و عاقل باشد.

اما نمی توان گفت که این ضرب المثل همیشه و در همه جا درست است زیرا شخصی که خود آگاه و هوشیار باشد با شنیدن حتی سخنی درست از زبان یک نادان و تفکر و تعقل درباره آن تاثیر مثبتی از آن جمله می گیرد.

برای شخص هوشیار هر حرف و سخنی و هر نشانه ای تلنگریست تا او را در جهت آگاهی بیشتر راهنمایی کند و در مقابل شخصی که نادان باشد یا حتی خود را به نادانی و خواب زده باشد با درست ترین و موثرترین حرف یک انسان دانا هم از خواب غفلت خود بیدار نمی شود زیرا که منفعت او در خفتن است.

پس حتما لازم نیست که انسان آگاه و عاقل حرف و سخن درست را از زبان شخص درستکار بشنود بلکه شنیدن هر حرف درستی از زبان عالم بی عمل یا حتی از زبان یک کودک نیز باید برای شخص هوشیار، آگاهی بخش باشد به قول سعدی:

گفت عالم به گوش جان بشنو
ور نماند به گفتنش کردار

باطل است آنچه مدّعی گوید
خفته را خفته کی کند بیدار

مرد باید که گیرد اندر گوش
ور نوشته است پند بر دیوار

صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
بشکست عهد صحبت اهل طریق را

گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود
تا اختیار کردی از آن این فریق را

گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج
وین جهد می کند که بگیرد غریق را

در ادامه بخوانید : ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

🔥 فال امروزتو خوندی؟

فالم رو نشون بده